Etosha op herhaling en halve stoelen

11 november 2016 - Outjo, Namibië

Vrijdag 4 november hebben we eens wat andere stadjes bezocht waar ook gemeentes zijn. De eerste was Tsumeb, ongeveer 230 km van Outjo, een meer groene plek met veel bomen en groen. Er schijnt namelijk een hele grote waterbel vlakbij te zijn en ze hebben daar aan water geen gebrek. Er is een gemeente met ongeveer 60 verkondigers en ook maar 1 ouderling. We hebben even een fotootje van de zaal gemaakt, leuk zaaltje hoor!! Het stadje beviel ons niet zo, de mensen staarden echt naar ons en een jongeman probeerde John te beroven door hem te wijzen naar iets onder de auto, maar daar trapte John niet in en toen hij zei: Don' t even dare... Verdween onze rover op hazeschreden haha. Daarna zijn we doorgereden naar Grootfontein, een gezellig stadje met ook zo'n 58 verkondigers en...ja precies maar 1 ouderling een gezellige broeder Riaan Du Rand en zijn vrouw die ons thuis uitnodigden en we hebben even een kopje koffie gedronken en ja hoor wat bleek, ze hebben in Suriname gepionierd samen met Frans en Gina Galop uit gemeente Meppel. Wij kennen de fam. Galop en Frans zat zelfs bij ons op de pioniersschool, grappig dat je zo'n 12000 km van Nederland mensen treft met wie je gezamenlijke kennissen hebt in de waarheid. Die avond waren we laat thuis maar een ervaring rijker.

Onderweg naar TsumebTsumeb, KoninkrijkszaalGrootfontein, koninkrijkszaal

Zaterdag en Zondag weer twee mooie vergaderingen en fijne velddienst gehad, maar eerlijk gezegd heb ik te lang gewacht met het opschrijven dat ik het allemaal niet meer weet. Het is echt waar dat we ons na een dag velddienst een beetje licht in het hoofd voelen van alle indrukken die we hier opdoen. Maandag 7 november, eerlijk gezegd zag ik er al weer zo naar uit deze nieuwe poging om naar Etosha te gaan na de vorige met die autopech. Vol goede moed gaan we om 6.30 op pad zodat we om ongeveer 7.30 bij de Waterhole Okaukuejo kunnen zijn. We zijn best heel opgewonden over wat we allemaal gaan zien. Precies op tijd zijn we er... En je zult het niet geloven er is geen beest te zien helemaal niks!!!

Etosha,Oukaukuejo

Het had de dagen ervoor behoorlijk geregend s'nachts en dan hoeven de dieren niet naar een Waterhole maar vinden ze onderweg genoeg. Wat balen zeg. Maar goed we gingen maar verder ongeveer 70 km naar de volgende Waterhole Halali. Nog maar net onderweg staan daar ineens een stuk of 4 Olifanten vlak naast de weg, onze dag werd beter. En verder zagen we onderweg Giraffes, Springbokken,steenbokken,Blue Hertebeest, Pumba's, Gemsbokken, Zebra's, echt schitterend. John red nog een schildpad die op de weg zit, je mag niet uitstappen maar dat beestje deed echt een zelfmoordpoging gezien de safariauto's die behoorlijk doorrijden. Dus dat moest toch maar even gebeuren. Bij de volgende Waterhole, ook niets te zien, maar we zagen onderweg zoveel dus dat gaf niet meer. Maar ik had nog geen leeuw gezien en het leek er ook niet op dat dit ging gebeuren, tot we bij een punt kwamen waar we even wilden kijken naar dieren die bij een natuurlijke drinkplaats kwamen. Een auto stond er en de man gebaarde dat hij iets wilde zeggen, en toen....jawel zei hij: In de bosjes daar ligt een Leeuw, woh de adrenaline gierde door me heen, het was niet eens zover van ons af en met de verrekijker konden we hem heel goed zien. Met de camera mooie foto's gemaakt. Eigenlijk wilde ik graag wat dichterbij gaan om hem bent op de kiek te krijgen, maar John vond het niet zo'n goed idee de auto uit te gaan. Dus daarom doen we het ermee. Maar wat is het bijzonder als je zo' n majestueus dier van dichtbij in het wild in het echt mag zien. Wat hebben we toch een fantastische Schepper. Na dit hoogtepunt kon onze dag niet meer stuk en hebben we genoten van het park en gingen voldaan naar huis.

Etosha, Spotted Eagle OwlEtosha, GemsbokkenEtosha, OlifantenEtosha, Jakhals direct naast de autoEtosha, luie verborgen LeeuwEtosha, voor de zoutpan

Dinsdag 8 november was voor ons weer een velddienstdag en we begonnen zoals gewoonlijk om 8.30. Eerste een nabezoek bij Theo een man waar we mochten binnenkomen, een video hebben laten zien, studie gedemonstreerd en afgesproken a.s. Dinsdag te beginnen met de Goed nieuws brochure. Daarna nog een nabezoek tegenover Theo, waar we bij drie jonge mensen wat hadden verspreid, die waren naar school maar de moeder zei: Kom binnen en daar bleek dat de moeder al studie kreeg van een zr. die Herero spreekt. We hebben de video over de Koninkrijkszalen laten zien en haar aangemoedigd naar de vergadering te gaan. Daarna liepen we naar de andere hoek en kwamen een jongeman tegen, dus vroegen we Hallo hoe gaat het? En opnieuw ontspon zich een gesprek midden op straat met video,lectuur en vervolgafspraak. Hoe vaak we niet tegen elkaar zeggen, wat bijzonder he, dat willen jullie niet weten haha. Hierna was de tijd op en hadden we studie met Caroline wat ontzettend leuk gaat (2 keer per week). En s' middags studie met Richard en Patricia (ook 2 keer per week). En als we dan uit de dienst komen gaan we heerlijk even afkoelen in ons bijna (privé ) zwembad, heerlijk!!!

Woensdag zijn we naar de actie gegaan en ging John met Horst op pad en ik met Zappy zijn vrouw. John en Horst zijn met een nieuwe studie gestart en Zappy en ik gingen naar twee studies in het Herero, gemengd met Engels versta ik het ook aardig en ze verstond mij ook. Het is gebruikelijk zoals we al eerder schreven dat je op halve stoelen omgekeerde emmers of gewoon een stoeprand zit. Deze keer mocht ik de "luxe stoel" hebben, een halve stoel geplaatst op een emmer en zo gaan zitten dat je niet omkukelt. We zaten bij een nieuwbouw woning waarvoor de vrouw security deed, dit in verband met stelen e.d. Dus zaten we in de schaduwkant met onze voeten in de zon te studeren. John had ook zo een stoel daar bij die studie en hij wilde de stoel wat verplaatsen, maar die bestond uit twee delen dus had hij maar een halve in zijn handen, soms lachen we wat af, maar de mensen zijn ontzettend gastvrij.

Studie Ria en ZappyRia en Zappy studie met de halve stoel

Donderdag hebben we Estie opnieuw bezocht en toen we de brochure erbij pakten bleek dat ze al met een ander stel tot hoofdstuk 7 was gekomen. Maar de broeders en zusters hebben zoveel studies dat ze niet meer is nabezocht. We moeten er niet aan denken wat er gebeurt met deze studies als wij weer weggaan, ze hongeren zo naar de waarheid, echt dat maakt je verdrietig als je bedenkt dat er misschien geen tijd voor ze zal zijn. Maar goed we gaan met haar beginnen in hfdst. 8. We moeten blijven denken, we doen ons best, maar Jehovah doet de rest. Toen we vandaag bij Caroline kwamen voor studie zat haar vriend er ook. We hebben hem uitgenodigd mee te doen.. en dat deed hij. Na afloop van de studie aangeboden dat John met hem zou studeren en ja dat wilde hij graag. Toen we hem zijn eigen exemplaar van het boekje gaven was hij er zichtbaar blij mee. Maar het zusje van Caroline die wat jonger is en steeds deed alsof het haar niet interesseerde vroeg tot onze verbazing of we de volgende keer ook voor haar een boekje mee willen nemen. Dat hoefde niet want die hadden we bij ons en zij gaat mee doen met de studie. Zo gaan we dinsdagavond ( de jongeman werkt overdag) om 19.00 studeren. John met Vincha in de keuken en ik met Caroline en haar zusje in de kamer geweldig zeg dit is voor ons ook weer een echt een wow moment. We zijn nu druk aan het voorbereiden voor het weekend. John heeft de hele vergadering. Rolf is een weekend weg, dat betekent dat John alle aandelen op de LED vergadering zaterdag moet doen en zondag de lezing en de Wachttorenstudie heeft. En omdat er nog een stel weg is moet ik me ook goed voorbereiden want er moeten ook antwoorden komen en degenen die veel antwoorden geven zijn allemaal weg. Een voordeel is hier dat je wel veel beurten krijgt.

1. Meiko & Jolanda:
    Hay John en Ria,

Zoals alle reacties .. wij genieten ook enorm van jullie verslagen. Super leuk om zo het ook een beetje mee te maken allemaal. Bijzonder de prediking daar dat mensen zoveel nog op zoek zijn naar de waarheid. En ook heel bijzonder om een beetje mee te proeven met de gewoonten daar ( oa de spinnen huisdieren Haha) en alle mooie dieren en foto's . We hopen dat jullie nog heel veel genieten en nog meer mooie ervaringen opdoen. Nog heel veel plezier daar. Liefs en groetjes van de familie Grasmeijer
  2. Greg:
    11 november 2016
    Wat een geweldige verhalen weer zeg. Schitterende ervaringen, wat is prediken daar een feest.
    Leuk dat jullie de leeuw hebben gezien, zijn vrouwtjes waren zeker aan het jagen. Nu op naar de rest van de big 5.
    Jullie witte leeuw is trouwens goed aangekomen en gedraagd zich voorbeeldig.
    Groetjes Greg
  3. Hans Huijben:
    11 november 2016
    Oh heerlijk al die verhalen. Nu wijzelf ook weer weten wanneer we gaan kunnen we bijna niet wachten.
  4. Demelza:
    11 november 2016
    Super leuk! ! Gaaf hoor om allemaal mee te maken. Lijkt me idd niet slim om uit de auto te gaan voor de leeuw. Bij ons zeiden ze dat de dieren je juist aanvallen als je los van e auto bent.
    Ik zie dat Pestorr ook op de foto staat :)
  5. Janny en Klaas Kielstra:
    Lieve Afrikanen,
    Wat een avonturen in de morgen en de avonduren! Dit is grandioos! Wat een vreugde moet dat voor jullie zijn, als wij hier enorm door worden aangemoedigd, moet dat voor jullie wel een hoog "dankbaarheidsniveau" hebben! Dat kunnen we ons indenken.Jehovah heeft wel degelijk voor jullie (en daardoor ook voor ons) de sluizen v.d hemel geopend, met zoveel byzondere indrukken en successen, het is wonderbaarlijk. Zo'n Reisverhaal kun je zelf niet bedenken, als je het niet "aan den lijfe"
    ondervonden hebt.Wij zijn erg blij voor jullie, dat het zo fijn verloopt! Wees overtuigd van onze intense belangstelling.
    En weer doen we hier nog meer wensen voor"Goddelijke zegen voor jullie bij "
    Moge Jehovah jullie rijkelijk belonen. voor jullie grote inspanningen!!!
    Liefdevolle groeten van Ma en Pa Kielstra
  6. Gerke en Liefina Homan.:
    12 november 2016
    Lieve John en Ria,Het is een voorrecht voor jullie en ons dit op deze wijze te mogen meemaken Heerlijk de reacties van Afrikaanse mensen,gelijk de afspraken voor studie.En dan de mooie fotos van dieren,die in hun eigen leefomgeving ziet. Wat prachtige ervaringen en te horen hoe de gemeente jullie omarmt voor ondersteuning. Het is dan ook heel bijzonder tot Jehovah"s Organisatie te mogen behoren. Wij wensen dat jullie veel vreugde in de komende tijd mogen hebben en de rijke zegen van Jehovah Lieve groetjes van jullie broer en zus Gerke en Liefina.