Afrika-lewe is nie maklik nie…

7 november 2017 - Outjo, Namibië

Ja, dan zijn we inmiddels anderhalve maand hier en dan ga je merken dat het echte leven en wonen in Afrika anders is dan een paar maandjes of weken in een Appartement zitten.

Het gewone leven in Afrika is zwaarder dan in een Westers land. Voor alle normale dagelijkse dingen moet je veel meer inspanning doen.

We hebben natuurlijk ook een stuk minder luxe in huis en alles wordt snel stoffig dus vaker de boel doen. Maar de was… ophangen en een halfuur later is het droog. Voor de dames je hebt hier geen scrub nodig, de handdoeken zijn voldoende.

Boodschappen zijn er volop, maar verse groente is heel beperkt, sperzieboontjes, bietjes, bloemkool en andere koolsoorten en sla, dan heb je het wel gehad.En de groente ziet er meestal niet uit, in Nederland zou je geneigd zijn het maar in de vuilnisbak te gooien maar hier eten we het maar op (beetje aanpassen). Gisteren heb ik maar een partij bietjes gekookt en in de vriezer gedaan. Maar dat is dus niet gekookte bietjes raspen. Nee je moet ze zelf koken en verwerken en oppassen dat niet alles onder de rode bietensap zit.. Er is wel diepvriesgroente maar dat vinden we echt vreselijk. Dus eten we veel rijst, met gelukkig kruiden uit Nederland.

Ook als je een karweitje wilt doen, dan kiezen we in Nederland, de gamma, karwei, praxis of een andere bouwmarkt, hier is er één en een lokale en die hebben wel van alles een beetje, maar wat je nodig hebt is er niet. Rijdt je dan 70 km verder dan is het ook net op. En als ze iets voor je bestellen dan is het er na 6 weken nog steeds niet, want alles moet uit Zuid Afrika komen dus dat duurt even.

De laatste paar dagen is het vreselijk warm, geen wind en felle zon, vanmiddag toen we uit de dienst thuis kwamen was het 45 graden. We dreven……Daarom zijn we zelf zo dolblij dat er een zwembad wordt aangelegd in onze achtertuin. Het klinkt heel luxe maar als je hier een paar dagen bent met bovengenoemde temperaturen dan weet je dat het ontzettend heerlijk is na een dag van dienst even te verkoelen en weer bij te komen.

Ook op de vergadering is het ontzettend warm, geen koeling en het water loopt over je rug naar boven. Hopelijk gaat er nog iets gebeuren maar dat wachten we maar af.

Met onze velddienst activiteiten gaat het geweldig, dat is weer zo genieten. We hebben inmiddels 12 studies die steeds doorgaan, waarvan we er 10 zelf hebben opgedaan door prediking en straatwerk.

Met de Kar

Het is echt geweldig en dat is genieten en dat doen we dan ook volop. Ja we zitten weer op halve stoelen en stenen, soms op de stoep van een parkeerplaats, of op een fijne stoel, die ze graag nieuw willen houden en daarom hebben ze het plastic van de verpakking erop laten zitten, als je dan opstaat voel je je alsof je in je broek hebt geplast zo nat van het zweten. Maar dat alles mag de pret en de vreugde die we ervaren niet drukken.

Studie met Jackie op de stoep

Afgelopen zaterdag deden we weer straatwerk met de kar vanaf 8.00 en de mensen kennen ons inmiddels al aardig. Dit komt gedeeltelijk door Snowy die hier toch wel de attractie van het dorp is, maar zaterdag kwam er een jongeman naar onze stand die we al vaker hadden gesproken en hij zocht wat nieuwe lectuur. John sprak met hem en liet hem natuurlijk een filmpje zien en bood hem een Bijbelstudie aan via de Goed Nieuws brochure en dat wilde hij graag. Dinsdag zijn we naar hem toegegaan op z’n werk, hij is technisch medewerker en heeft een klein kantoortje met fantastische stoelen die heerlijk zitten, en we zijn gestart met het eerste gedeelte en gaan volgende week verder.

We hebben ook een aantal keren in de echte location gewerkt (waar alle blikkies bij elkaar staan) het leven voor deze mensen is echt vreselijk zwaar, maar ze hebben allemaal respect voor de bijbel en het goede nieuws zo hard nodig. Ook hier hebben we een paar geweldig leuke gesprekken gehad. Gelukkig werkte ik met een zuster die ook Damara en Oshiwambo spreekt, zodat ze mij kon vertalen en andersom, maar we hebben heerlijk samengewerkt. Ondertussen was John op pad met een jonge ongedoopte verkondiger en ook zij hadden leuke gesprekken.

Gekleurd blikveldMet Toini een leuk gesprek gehadBlikkie in Silvertown

We hebben natuurlijk ook van de meegekregen kleding en speelgoed uitgedeeld. De knuffels werden met enthousiasme ontvangen en de ouders waren blij met de kleding. Eén van de jongetjes die een tas vol kleding kreeg was ontzettend blij. Wat was het geval, we hadden kleding voor hem in een meegekregen PTT tas gedaan om het te geven. Zijn ouders waren blij met de kleding voor hem, maar hij was dolblij met….de tas, deze gebruikt hij nu voor de vergadering en in de velddienst. Dat hadden we niet verwacht en het staat er ook nog eens met koeien letters op, en ook nog strepen in rood, wit, blauw. We hebben uitgelegd wat het betekent, maar hij gaater lekker mee in de dienst haha

John en Tjarri met de PTT tas

Ons wil graag mense help om die regte lewe te begryp…

1. Gerke en Liefina Homan.:
    19 november 2017
    BETTER LET DAN NET We hadden jullie verslag wel eerder gelezen maar nog niet gereageerd (lappenmand) Het deed ons goed te vernemen dat jullie verschillende mensen mogen helpen en te ZIEN in de dienst (buitengebied?? ?)Ook begrepen we dat het wel erg warm was vandaar vroeg te beginnen!! In gedachten zijn we vaak bij jullie en wensen de kracht en bescherming van Jehovah Veel liefs!!!!!!
  2. John:
    1 december 2017
    John en Ria wat leuk om te lezen zeg wat maken jullie veel mee gr van Marjan en john gemeente Schagen
  3. Selita:
    10 januari 2018
    Lieve John en Ria, heerlijk om dit te lezen. Absoluut Jehovah's zegen daar. Is het zwembad ondertussen klaar? Liefs en knuffels Selita