Etosha ....Autopech, pech.....en dan de Cheetah's

29 oktober 2016 - Outjo, Namibië

25 Oktober  Etosha, Maar  Pech Pech Pech!!

Heerlijk op tijd uit de veren, want we gaan vandaag naar Oukaukuejo in het Etosha park 110 km van Outjo. Onderweg zagen we eerst al een aantal van die kleine dikdikjes lopen, steenbokjes en pumba's. Toen we door de Anderson gate gingen zagen we boven de boomtoppen ineens een giraffehoofd, je kunt je niet voorstellen hoe grappig dat is om deze sierlijke en toch stuntelige dieren zo life te zien.

Anderson GateDik-DikEtosha park

Onderweg tussen de ingang van de gate en Oukaukuejo (17km) begaf de koppeling van de auto het, we moesten vanuit de stilstand in een keer in z'n twee weghobbelen, nou dat gaat erom weg hoor. 17 km in zijn twee is een heel eind.

Auto panne
Gelukkig was er in Oukaukuejo een soort garage waar ze ons konden helpen. Ik zag ons al in de wildernis staan omgeven door leeuwen die er wel trek in hadden:) Maar de monteur was kunstig bezig en wist na 4 uur werken en zweten in de hete zon de boel weer redelijk aan de praat te krijgen. Wel gaf hij aan dat de auto te oud was en we heel snel weer nieuwe problemen zouden kunnen krijgen. De br. Van het RTO (vertaalkantoor) via wie we de auto hadden gehuurd, bood alle hulp aan en wilde perse dat we van zijn aanbod gebruik zouden maken, de auto om te ruilen voor zijn eigen auto.
Dit vonden we zo bijzonder, want in principe staat hij er persoonlijk buiten. Toch wil hij alles doen om ons te helpen zodat we van de dienst kunnen genieten en een fijne tijd zullen hebben.
Zijn eigen auto is een vrij nieuwe en zonder pardon bood hij die ons aan.
We voelden zo sterk de verbondenheid van de broederschap (zelfs John had de tranen in zijn ogen).
Gedurende de tijd dat we op de parkeerplaats in de zon wachten, heb ik me uitgeleefd met de camera en vogels gefotografeerd en chips gevoerd.

Whitebrowed Sparrow Weaversouthern Masked WeaverCUckooBurchll's Starling

Alhoewel het s' morgens om 09.00 uur spits is bij de waterhole, waren we er nu pas om 14.00 zo'n gemiste kans, maar er was gelukkig toch nog heel wat te zien. Lees: Giraffen, Olifanten met kleintjes, Zebra's, Gemsbok, steenbokken, Springbokken, Impala's.

WaterholeWaterholeWaterholeWaterhole

Dit te mogen zien gaf ons een paradijselijk gevoel.
We zullen later nog eens gaan zodat we misschien het grootste deel van de big five kunnen zien.

Woensdag zijn we om 9.00 uur in de velddienst gegaan en toen was het nog heerlijk koel. We hebben twee deuren gedaan en twee bijzondere gesprekken gehad. John met een jongeman die zijn auto stond te wassen maar de slang met het daar zo kostbare water in de tuin gooide om te praten en een filmpje te kijken, helaas ging hij studeren en vertrok ver weg. De tweede was bij een jonge dame die meteen een heerlijk glas water voor ons ging inschenken en daar ook een filmpje laten zien met een heel fijn gesprek. ..
De actie daarna was bij Horst en Zappy en we zijn heerlijk in de dienst geweest, we hadden een afspraak met Jandre en Leane. We werkten in de Damara location en ook weer hele leuke afspraken gemaakt. Hele ochtend gewerkt en voor zondag weer een aantal afspraken gemaakt.
S' middags om 16.00 hadden we weer studie met Patricia (17) en Richard (15) en er kwamen er nog 3 bijzitten die heel aandachtig luisterden en actief meededen. Al met al gaf het ons weer een heel warm (ook letterlijk :) gevoel.
Donderdag zijn we ook om 9.00 uur begonnen en hebben weer twee gesprekken gehad, een jonge dame die heel aandachtig luisterde, 2 stoelen naar buiten sleepte in de schaduw en vertelde dat haar Opa getuige is in Zambia. We nodigden haar uit voor de vergadering en lieten ook aan haar het filmpje over de Koninkrijkszaal zien en vertelden haar hoe gelukkig haar Opa zou zijn als hij zou horen dat ze eens naar de zaal gaat. Ze vertelde dat ze de lectuur die hij weleens meenam heel erg mooi vond.  Zo was het snel 11.00  en doen we lang met ons gebied. Daarna had John  met Horst afgesproken en ik met Zappy om naar twee studies te gaan.
John en Horst gingen naar een soort bejaardenhuis waar een oude man heel veel interesse heeft. Hij had heel veel bijbelkennis en ze hebben diverse leuke punten kunnen bespreken en het filmpje over Jezus laten zien. Aan het eind moest Horst nog even een tijdschrift halen voor hem en werd aangesproken door een beveiliger die vroeg of er ook wat lectuur voor hem was.
Nadat we weer bij de auto kwamen hebben ze hem lectuur gegeven en na een kort gesprek vroeg de man om bijbelstudie, toen kwam ook nog zijn zoontje om de hoek van een jaar of acht die zei,
"ik wil ook bijbelstudie" dus dat gaat gebeuren. Te gek toch!!

Dan is het vrijdag en we gaan heerlijk naar de Cheetah Foundation. We hebben er heel erg naar uitgekeken deze schitterende dieren van dichtbij te zien.
De Foundation vangt moederloze wezen op waarvan de moeder door de Boeren is doodgeschoten. Dit komt omdat de meeste roofdieren s' nachts jagen maar de Cheetah overdag en dus schuldig is aan het plunderen van het vee.
Ze hebben op dit moment 39 in opvang die niet teruggezet kunnen worden omdat hun vrees voor de mens er niet is en ze niet kunnen jagen. De oudste is inmiddels 16,5 jaar.

CheetahCheetahCheetah's
Sommigen worden als welpje in huis genomen door de rijkere boeren en als ze dan groter zijn merken ze dat het geen kleine poesjes zijn en gevaarlijk kunnen worden. Dan bellen ze de Foundation en die kopen ze dan van de boeren. Overigens is het wel verboden om ze als huisdier te houden, daarom mochten we ze ook niet aaien omdat ze niet de indruk mogen wekken dat het huisdieren zijn.
Elke Cheetah krijgt per dag zo ongeveer 2 kilo orgaanvlees en dat is over het algemeen afkomstig van paarden bah en ezels bah omdat de Namibiërs deze zelf niet eten. Ze worden bezig gehouden met een nepprooi die met enorme snelheid wordt bewogen zodat ze in beweging blijven.
We hebben er veel gezien en we konden er heeel dichtbij komen 3 meter ongeveer.

S' avonds zijn we bij Remi en Marjolein wezen braaien, dat was ook heel gezellig.

1. Janny en Klaas Kielstra:
    29 oktober 2016
    Hallo John en Ria, Dat was me nog eens een verhaal! De hitte die jullie trotseren wordt toch helemaal goed gemaakt door zo'n verhaal denken wij. (maar we willen de hitte niet baggetetliseren hoor). we hebben er weer enorm van genoten, de dieren, en voor-al die belangstelling daar! Enorm! Wel erg jammer van de auto, maar ook weer geweldig, dat jullie de theocr.liefde ervaren!Nog even wat over hier; Hennie been gebroken + Titia snel-operatie kyste/eierstok +wij gaan naar lachebekkie (nieuwe foto,)prachtig! Hartelijke groet en we blijven naar nieuwe avonturen uitzien.Jehovah's zegenwensen. ma en pa.
  2. Greg:
    29 oktober 2016
    Jammer van alle pech maar jullie hebben veel moois gezien! En wat een super verhalen in de VD zeg!
  3. Hans Huijben:
    29 oktober 2016
    Wat fijn dat jullie zoveel succes hebben en zoveel studies kunnen afspreken en doen. Als we terugkijken naar de keren dat wij er waren lijkt het erop dat er iets aan het gebeuren is in Outjo. Geweldig, hopelijk groeit de gemeente daardoor flink.
    Dat jullie bij Okaukuewo al zoveel dieren gezien hebben belooft nog veel goeds als jullie nog een keer gaan.
    Hopelijk komt het met de auto's goed, is Afrika hè.
  4. Demelza:
    31 oktober 2016
    Super leuk al die ervaringen. Jullie hebben nog veel dieren gezien bij de drinkplas.
    Zal straks wel wennen zijn als jullie in NL weer in de vd gaan.
  5. Janet en Ruurd Smildiger:
    Lieve Ria en John
    Wat geweldig om op deze wijze te lezen over jullie avonturen,het is even wat anders dan in het nu toch wel saaie Roden.
    Wat een belevenissen ,leuke ervaringen wat minder leuke ervaringen,maar die zijn vast zo weer vergeten,jullie maken zoveel mee!
    We wensen jullie nog een hele fijne en opbouwende tijd in warm Afrika
    Groeten van Ruurd ,Janet en Jens
  6. Ben van Putten:
    Hallo John en Ria,
    Wat een mooie belevenissen.
    Met vreugde Jehovah God dienen en ook nog van Zijn Scheppingswerken genieten.
    Ben echt een beetje (gezond) jaloers op jullie!
    Wens jullie nog heel veel vreugde en succes in de dienst.
    En dat jullie nog veel meer Scheppingswerken kunnen bewonderen. Groeten van Ben van Putten
  7. Theo en Jopie:
    2 november 2016
    Het is hartverwarmend om die schitterende belevenissen te lezen, en de bijpassende foto's te zien. Je zou bijna zeggen is er al eens eerder gepredikt of zijn jullie de eersten, zoveel belangstelling er is en dat jullie dat mogen meemaken. Jehovah zegent al de inspanningen die er in gestopt wordt en dat levert weer vreugde op. Ik mag naar de st.Maartenkliniek in Nijmegen heb geen medicijnen gekregen dat zal daar wel gebeuren moet wachten op een oproep. Lieve groetjes van ons. Jopie en Theo en Jehovah’s zegen.