Ons eerste weekend vergaderingen en velddienst....

25 oktober 2016 - Outjo, Namibië

21 oktober
Vandaag hebben we een tour rond Outjo gemaakt om de omgeving een beetje te zien.
We hebben zo'n kleine 200 km gereden en hebben veel gezien. De laatste 20 km bestond uit een gravelweg naar Vingerklip (je moet 70 blijven rijden voor het rammelen) maar denk om de stenen en kuilen. Een groep van zo'n 25 apen was met kleintjes en al aan het rennen toen we langsreden. Ook stonden er wat wilde ezels langs de weg en we zagen ook nog een pumba, dus je moet goed oppassen.

VingerklipbergRoute terug naar Outjo

22 oktober
Zaterdag hadden we om 9.30 actie vanuit de Koninkrijkszaal die ze Yellow Point noemen, bedenk maar waarom.

Koninkrijkszaal Yellow Point

John ging met Rolf en Horst met de stands en een tafel op pad en ik mocht met Rachel samen van huis tot huis. We hebben een paar deuren gedaan en hadden leuke gesprekken. We troffen een jonge vrouw die veel belangstelling had en we spraken af dat John en ik erheen zouden zondag om met een bijbelstudie te beginnen uit het Teach Us boekje. Onder het gesprek zat haar kleine dochtertje zich te vergapen aan de Caleb en Sophia filmpjes. De vrouw wilde ook naar de vergadering komen zondag. Daarna zijn we naar een studie geweest met 2 vrouwen, we kregen een omgekeerde emmer als stoel aangeboden en dat was al behoorlijk luxe, de studie ging erg leuk en ook zij kwamen die middag gelijk naar de vergadering (Led) super toch!!
Inmiddels stonden John en Horst op de markt en hadden diverse leuke gesprekken, zo ook met een jong meisje en John nodigde haar uit voor de vergadering en liet het filmpje over de Koninkrijkszaal zien. Ze hebben zeker zo'n 25 a 30 verspreidingen gedaan en 2 filmpjes kunnen laten zien.

We kregen toch wel een behoorlijke indruk van alle armoede en ellende die hier is. Stel je meisjes van zo'n 12-13 jaar voor met een baby op de arm en dat niet maar een enkele keer.
Mensen wonen in de armste wijken in aan elkaar gelapte stukken stof en blik en alles wat maar blijft zitten. We zijn ook aangemoedigd dat als we bij zoiets komen ook nog te kijken of er een soort schuur is want daar wonen vaak ook nog weer mensen.
Er zijn ook wel betere buurten maar daar wonen meestal de blanke Namibiërs.

Na de lunch gingen we naar de Led vergadering waar John de eerste 10 minuten mocht vullen ( hij was best zenuwachtig) en badend in het zweet vertelde hij schatten uit Gods woord :).  Maar de gemeente is dol op hem en ze luisteren echt als hij praat (zegt Rolf). Het gaat ook erg goed (vind ik). Zelf mocht ik huisbewoner zijn van Rachel en dat vond ik al spannend genoeg pff.
John mocht ook nog met een paar kinderen het aandeel over commentaar geven doen en dat ging heel spontaan.

Ria huisbewoonster met RachelCommentaar geven op LED
De brs en zrs zijn ook heel blij met de beamer moesten we zeggen Hans en Marga B. (we hebben 2 Hans en Marga in ons bestand haha) en het scherm is een groot wit beddenlaken maar dat drukt de pret niet. En ook met de dvd speler, Pa en Ma zijn ze heel erg blij. Na een kijkje in de zaal zullen jullie allemaal begrijpen dat er weinig middelen zijn.

Broeders en zusters

Die zondag kwamen tot onze grote vreugde het meisje wat John had uitgenodigd, samen met haar broertje op de vergadering. Een studie was snel aangeboden en vandaag (maandag) zijn we begonnen met het Teach Us en we gaan woensdag alweer, echt super en ze hebben veel bijbelkennis heel fijn!!
De vrouw waar ik mee had afgesproken was er zondag niet en toen we voor de studie kwamen bleek dat ze in het ziekenhuis lag. We hebben haar kunnen sms'en en ze antwoordde dat we later kunnen komen als ze weer thuis is.
Na de vergadering zondag gingen we naar Silvertown (een Damara gebied) met golfplaten huisjes vandaar de naam. Ik mocht met zr. Salmolina mee (een Herero, zie de hoed) en aanvankelijk was ik een beetje bang voor haar, onterecht want ze is super aardig. We hebben ongeveer 6 huizen gedaan,  het was echt moordend heet met zeker zo'n 40 graden als je aan de deur stond voelde je het water overal in stralen langsstromen tot in je schoenen, maar ik heb 5 afspraken gemaakt, filmpjes laten zien en van hele gezinnen de namen en telefoonnummers gekregen, echt gaaf man!!
John verging het al net zo. Hij werkte met br. Gideon een Damara, als hij met een mede Damara persoon spreekt gebruiken ze een kliktaal, grappig hoor, maar niet te volgen!
Ook daaruit zijn diverse afspraken gemaakt dus de komende dagen kunnen we gewoon ook nabezoeken doen.
Aansluitend aan de velddienst gingen we met zijn allen de Broadcasting kijken met daarna een braai (bbq) , bij Horst en Zappy heel gezellig.

Voorbereiding braai

We zijn ontzettend blij dat we deze gemeente mogen kennen en speciaal Rolf, Rachel en Horst en Zappy.
Omdat het in onze accommodatie vanwege de hitte en geen airco en privacy etc. voor ons niet uit te houden was ( Rolf noemde het zelfs een sauna), waren het Horst ( br. van 78) en zijn vrouw die ons een kamer in hun kleine huis aanboden, terwijl ze dan hun privacy volledig zouden opofferen. We waren echt geroerd door hun betrokkenheid en bezorgdheid voor mensen die ze nog maar 2 dagen kennen. Dit is echt de broederschap ten top. Natuurlijk hebben we hun gastvrijheid niet gebruikt, maar hebben inmiddels een andere gevonden. Voor Hans en Marga H. Dan- Mari is super!

Rechts ons nieuwe verblijfNieuwe verblijfTuin
We zijn Jehovah heel dankbaar dat we deze unieke ervaring mogen meemaken en al zoveel zegeningen hebben ontvangen.  En als Jehovah bij je op de eerste plaats komt, merk je in de gemeente een geweldige sfeer.  Zoals de filmpjes, die we allemaal kennen, over naar een plek gaan waar behoefte is, dit is echt "The best life ever!!"
En nou gaan we morgen naar Etosha maar dat komt later....

1. Hans Huijben:
    25 oktober 2016
    Hallo lieve vrienden, wat herkenbaar allemaal ! We genieten op afstand heel erg mee met jullie ervaringen. Geweldig he om op een omgekeerde emmer meteen studie te gaan doen. We vinden het ook erg leuk om onze lieve brs en zrs op de foto's weer te zien. En vinden het ook geweldig dat br. Gideon zo fijn aktief is, doe hem onze heel hartelijke groeten. Heel veel succes en plezier daar. Pas op voor de leeuwen en de olifanten in Etosha.
  2. Janny en Klaas Kielstra:
    25 oktober 2016
    Lieve John en Ria, Wat een verhalen zegt zij die achter mij staat mee te lezen. En daar ben ik het roerend mee eens! Schitterend, haast niet voor te stellen. Zulke ervaringen lees je in het jaarboek, ze horen bij de unieke ervaringen! Ik heb al iemand (of twee)in gedachten die best óók dit zou(den) willen meemaken! Wij worden er haast jaloers van.
    Maar de inspanningen die het jullie kost en heeft gekost, weerhoudt ons daarvan, het zij jullie van harte gegund. We zaten al uit te kijken naar een beetje succes, maar dit is grandioos. Jammer van die hitte!!! dat moet toch heel erg zijn! Laat je niet ontmoedigen,
    jullie doen het voor allen die hier van genieten, denk daar ook aan maar in de eerste plaats zal Jehovah hiervan genieten, en dat is het belangrijkste. Wij blijven jullie in onze gebeden gedenken, dat jullie (hopenlijk iets koeler) de zes weken vol krijgen en volhouden!!! Dit is prachtig!
    Doei-doei ma en pa
  3. Demelza:
    25 oktober 2016
    Super lief zeg van br en zr Horst
    Jullie nieuwe plekkie ziet er super goed uit. Doet de airco het??
  4. Greg:
    25 oktober 2016
    Leuk opa en oma, dat jullie dit ook willen meemaken ;-)
    Fijn John en Ria, dat jullie een nieuwe kamer hebben met airco boven je bed, dat moet een stuk beter slapen.
    Jullie hebben al hele leuke ervaringen opgedaan, veel plezier in Etosha.
    Groetjes Greg
  5. Manoah:
    26 oktober 2016
    Prachtige ervaringen hoor, volgens mij gaan jullie nog tijd te kort komen daar. Het is hier niet voor te stellen dat zoveel mensen zo openstaan voor de waarheid. Maar ja wat ontbreekt mensen hier nou? Niet iets waar ze zich bewust van zijn. Het is dat het zo ver is anders kwamen we vast een weekje over. (Neem wel de tent mee ). Dit zijn idd jaarboek ervaringen. Zoiets vergeet je je leven lang niet meer. We zien uit naar de komende dagen. Groetjes en Jehovah's zegen gewenst vanuit een bijna vorstig Friesland (wij hebben het ook zwaar hoor, dikke jas, wollen muts en hete chocolademelk met slagroom )
  6. Theo en Jopie:
    26 oktober 2016
    John en Ria wat we lezen en wat we zien is fantastisch en proeven jullie enthousiasme. Geweldig dat je meemaakt hoe de broederschap in elkaar steekt, liefdevol, zorgzaam, en Jehovah zegent. Heerlijk voor jullie dat je een mooi onderkomen hebt gevonden met airconditioning zodat je ook heerlijk kan slapen en je door rust weer kan opladen voor nieuwe belevenissen, en die hebben jullie. Dit geeft ons veel vreugde en we zullen jullie gedenken in onze gebeden. Groetjes Theo
  7. Janny en Klaas Kielstra:
    29 oktober 2016
    Hi,hi, Jullie Afrikanen, how,do you do?
    Prachtig die fotoreportage! Nu leren we ook iets van de gemeente kennen. Hopelijk is de hitte wat aan het verminderen en wordt het wat milder. Dan zijn de hekken van de dam, denken we, omdat jullie nu al zoveel succees hebben maar als het draaglijker wordt, zijn jullie daar net stoomlocomotieven, denderend door door de woestijn en oasen.

Heel veel liefs en groeten van de oudjes uit het frisse Friesland, daarboven op de aardbol.